Wiadomości
Nowe przepisy dotyczące usuwania drzew
Od 17 czerwca, właściciel nieruchomości jest zobowiązany dokonać zgłoszenia do urzędu gminy zamiaru usunięcia drzewa, jeżeli obwód jego pnia mierzony na wysokości 5 cm od podłoża przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu
klonolistnego
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Zgłoszenie winno zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości (numer działki, adres), z której drzewo ma zostać usunięte oraz rysunek lub mapkę określająca dokładne usytuowanie drzewa na nieruchomości.
Organ w terminie 21 dni od daty doręczenia kompletnego zgłoszenia dokonuje oględzin zgłoszonego drzewa, z których sporządza protokół.
Następnie organ w terminie 14 dni od dnia oględzin może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw.
Jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie można dokonać usunięcia drzewa.
W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od daty przeprowadzonych oględzin należy dokonać ponownego zgłoszenia.
Usunięcie drzewa pomimo sprzeciwu organu lub bez dokonania zgłoszenia jest równoznaczne z usunięciem go bez zezwolenia i jest zagrożone administracyjną karą pieniężną.
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, z której usunięto drzewo organ nakłada na właściciela nieruchomości obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Zasady usuwania drzew na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, a także drzew rosnących na nieruchomościach nie będących własnością osób fizycznych nie uległy zmianie. Ich usunięcie może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia.
kliknij aby pobrać druk zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa
data: 2017-06-21